Over een positieve psychoanalyse (vervolg 4/4)
Coaching
Naast, samen en doorheen de aandacht die de positieve psychologie verwerft in de
media, groeit er ook een economische praktijk op deze vruchtbaar gemaakte
gronden.
Geluk wordt het nieuwe goud dat verworven moet worden. Binnen onze imperatief
op bevrediging gerichte samenleving, betekent dit onmiddellijk dat men er nooit
genoeg van kan hebben en dat het steeds moet vermeerderen, kapitaliseren. De
dwang om gelukkig te zijn vindt al te vaak zijn incarnatie in de praktijk van het
coachen. Daar kan men, aan de hand van vlotte technieken, de wedren starten naar
het ultieme geluk op het werk, in de relatie, voor het leven, zonder dat men de
omweg moet maken langs zijn eigen geschiedenis of het persoonlijke verlangen.
Vanuit een positieve psychoanalyse kan men de individueel gestelde vraag naar een
meer aan geluk zonder onderliggend lijden ook honoreren; de vraag is valabel
genoeg om mee aan de slag te gaan. Een psychoanalytische life coach wordt echter
geen reclameslogan voor wittere tanden en stressloze vakanties. Het is eerder een
reisbureau dat zich engageert voor een onderneming, niet voor een aankomst.
Mensen begeleiden in hun zoektocht naar een eigen verlangen, hen uit de dagen de obstakels te trotseren om dan,
tenslotte, zelf een keuze te laten maken over de plaats dat dit verlangen mag krijgen of niet zal krijgen in hun leven.
Om dit proces in gang te houden, daar ligt het verlangen van de analytische coach.